Weitere Projekte

EU-Projekt: off2work.eu

Arbeiten im Ausland - ein Traum für viele. Aber wie sieht die Realität aus? Was erleben die Personen tatsächlich, die ihre Heimat verlassen haben und im Ausland arbeiten? Unter www.off2work.eu zeigen fünf Personen ihren Arbeitsalltag in Europa - in eigenen Weblogs, Videos und Fotos, interaktiven Foren und E-Mails.

5 Charaktere – 5 Stories: Miriam startet in London bei O – Tobias hat einen Job in einer renommierten Londoner Werbeagentur / Felix ist Leiter des Udo-Walz-Salons auf Mallorca / Christophe pendelt täglich „high-speed“ zwischen seiner Familie in Brüssel und seinem Job in Lille / Eva kommt aus Schweden und ihr Freund Marcos aus Spanien – zusammen wohnen und arbeiten sie am Bodensee in Süd-Deutschland.

Off2work.eu ist ein Projekt der GILDE-Wirtschaftsförderung und des Fachbereichs Medienproduktion der Fachhochschule Lippe-Detmold. Im Auftrag der Europäischen Kommission zum „Jahr der Arbeitskräftemobilität“ wurde eine mehrsprachige Film-Dokumentation und die Internetseite www.off2work.eu über den (Arbeits-)Alltag von fünf Personen erstellt, die ihre Heimat verlassen haben und im europäischen Ausland arbeiten.

Videos finden Sie unter: https://vimeo.com/user38000682

EU-Projekt: CSR promoting Diversity Management

CSR promoting Diversity Management

Different CSR models in Europe and different ways to promote diversity within enterprises? Practical recommendations to enterprises according to the CSR model adopted.

More and more enterprises integrate social and environmental challenges in their daily life and in their interaction with external partners. This is called corporate social responsibility. By committing themselves in voluntary CSR steps, enterprises respond both to their development objectives and to the expectations of the society. 

A CSR policy is characterized by different company initiatives that can have an impact on management, human resources management, purchase, production, marketing, communication policies. Outside the enterprises, it characterized by initiatives aiming at supporting the local economy, at reinforcing social cohesion and the development of the territory in which the enterprise operates. Also, the involvement of people who are marginalized in the job market, and the promotion of equal of opportunities and diversity management are linked with CSR. 

Pour la Solidarite and other European partners are currently involved in a project financed by the European Union, aiming at promoting CSR in Europe, and more specifically diversity within the enterprises, on its four intervention grounds commonly observed, namely enterprise positioning, recruitment and selection, personnel management, communication and awareness raising campaigns.

It will focus on the existence of different CSR models in Europe and on the way the two following questions are addressed in each model identified:

  • How can CSR and diversity within enterprises be promoted in order to facilitate the integration of marginalized workers and particularly poorly qualified youth coming from immigration backgrounds?
  • How can CSR and diversity within enterprises be promoted in order to prevent young workforce from emigrating?

The project aims at collecting, comparing and evaluating best practices and tools implemented in partner countries and regions (Germany, Poland, Romania, Italy, Spain, France, Belgium) and at recommending to the enterprises practices and tools promoting CSR, and more specifically promoting diversity towards young workers according to their national and/or regional peculiarities.

EU-Projekt: I-NET-I

Netzwerk von Gründerzentren

Der Titel des Projekts "i_net_i" steht für das "interregionale Netzwerk von Inkubatoren", also der Gründer- und Innovationszentren wie der GILDE, die als "Brutkasten" (Inkubator) für Jungunternehmen fungieren und diese beim Wachstumsprozess und der Schaffung von Arbeitsplätzen unterstützen.

Partner des 18-monatigen Gemeinschafts-Projekts waren neben der GILDE der Rudzki Inkubator in Ruda Slaska in Polen und das Technologiezentrum CIEL in Lille in Frankreich. Aufbauend auf der gemeinsam entwickelten Studie ermittelten die Partner die jeweiligen Stärken und tauschten ihre Kompetenzen gegenseitig aus.

Besonderes Augenmerk legten die Projektpartner auf den direkten Austausch der jungen Firmen, die in den Zentren angesiedelt sind. So nutzte Nicolas Triki, Gründer aus dem Technologiezentrum Lille, den Besuch in der GILDE um sich über mögliche Vertriebskontakte in Deutschland zu informieren.